Naghd Alboum Hamishegi
به خانواده پایدار خوش امدید
چهار شنبه 4 خرداد 1390برچسب:, :: 19:51 :: نويسنده : REZA

 

سلام دوستان
با نقد و بررسی آلبوم همیشگی عرفان در خدمتتون هستیم . 

مقدمه :
پس از مدتها سرانجام آلبوم عرفان با نام همیشگی منتشر شد، آلبومی که دارای آهنگهای جالب و متفاوت و سبکهای جدیده از آهنگهای بسیار فوق العاده تا آهنگهای کم جذابیت . آلبوم همیشگی دارای فاکتورهای مثبت زیادی هست که باید گفت نشان دهنده یک آلبوم رپ واقعی هست ،دارای 18 آهنگه که 1 اینترو و 1 اوترو نیز داراست .
عرفان در این آلبوم با اکثر اعضای پایدار همکاری داشته(خشایار،سرکش و امانوئل و ای پلاس) و آهنگهای زیبایی نیز با (امیر فرجام،مروارید،Slavash،نونا) داشته همچنین یک ترک نیز با ریویل داشته که جالب توجهه و میشه گفت بهترین آهنگهای آلبوم هم از همکاری با پایدار بوده قابل ذکر هستش که 3 تا آهنگ از آلبوم قبلا منتشر شده بود(راه من،تصمیم،دوباره ) جالب توجهه که افرا در این 18 آهنگ حضور نداره و در نوع خودش حائز اهمیته .
آهنگهای آلبوم دارای موضوعات مختلفی هستند مانند(گنگ،اجتماعی، احساسی،پارتی گنگ-فان،فلسفی و ...) آهنگها به ترتیب این موضوعات رو دربر دارند: همیشگی:گنگ ، تصمیم:اجتماعی-اعتراضی ، شستم اشکامو:اجتماعی ، راه من:گنگ ، صحنه:اجتماعی ، فرار از فردا:فلسفی ، نخواستم:دیس لاو ، دام :احساسی اجتماعی ، دور دنیا: احساسی ، باید:گنگ ، چهار دست و پا:پارتی ، از ماست که بر ماست: گنگ-فان ، نفرت:گنگ فست ، دوباره:اجتماعی-فلسفی داستان من:گنگ-پارتی



کاور در کیفیت اصلی


بررسی سیر داستانی آلبوم :
اکثر آهنگ های آلبوم دور و ور یه موضوع خاص و مشخص میچرخه که اون زندگی شخصی خود عرفان هستش و آهنگای این آلبوم یه جورایی به یکدیگر ارتباط دارن و مکمل همدیگر هستن و آهنگسازی امیر ا پلاسم کاملا با این موضوع هماهنگ و همگون هست . نکته جالب دیگه راجب سیر داستانی همیشگی استفاده کردن از اسکیت یا همون مقدمه برای یه آهنگ هست که اسکیت اه مقدمه آهنگ "از ماست که بر ماست" هستش که توی اون 2 نفر پشت سر عرفان شایعه سازی میکنن که بعد از صدای شلیک گلوله آهنگ از ماست که بر ماست شروع میشه که یه آهنگ انتقادی و خشن هست . در کل سیر داستانی و نحوه چیدمان آهنگا با توجه به موضوع اونها بسیار خوب و مناسب هستش و اگه آلبوم از اول تا اخر پخش بشه شنونده میتونه تا حد زیادی با آلبوم ارتباط بر قرار کنه .

بررسی نحوه توزیع و مارکتینگ و فروش آلبوم همیشگی :
عرفان آلبوم همیشگی رو از طریق کمپانی آونگ که یکی از شناخته شده ترین کمپانی های پخش موسیقی ایرانی هست وارد بازار موسیقی کرد . هم چنین این آلبوم برای فروش دیجیتالی و اینترنتی هم در سایت معتبر آی تونز قرار گرفت که این سایت یکی معتبر ترین منبع خرید موسیقی در اینترنت در سراسر جهان هستش . همچنین موزیک ویدیو های تصمیم و راه من که زودتر از آلبوم برای تبلیغ آلبوم پخش شدن و کنسرت های عرفان و مصاحبه با شبکه های ماهواره ای که کارهای بسیار حرفه ای هستش که تمام هنرمندان جهان این کار رو میکنن . ولی متاسفانه این آلبوم به دلیل عدم پخش قانونی در داخل کشور فروش انچنان بالایی نداشته ولی با توجه با اوضاع نه چندان جالب بازار موسیقی ایرانی فروش آلبوم تا حدودی قابل قبول بوده و امیدواریم فروش آلبوم همیشگی بتونه در آینده کمپانی های پخش موسیقی رو برای اعتماد کردن به رپر های ما رو جلب کنه و در آینده نزدیک ؛ شاهد آلبوم های رپ بیشتری تحت حمایت کمپانی ها باشیم .

مقایسه ی کیفی :
در اینجا قصد داریم آلبوم همیشگی رو با چند آلبوم قوی رپ فارس مقایسه کنیم :
با بررسی آلبوم های رپ فارس ،به جرات میشه همیشگی رو جز پخته ترین آلبوم های رپ فارس دسته بندی کرد . عرفان در این آلبوم با بر طرف کردن نواقص آلبوم قبلی این کار رو به یک اثر جاودانه و یا به قول خودش همیشگی تبدیل کرد . از نکات قابل توجهی که در این آلبوم وجود داشت پیوستگی معنایی بی نظیر بین ترک های کار بود حرکت بدیعی در رپ فارس بود ! کیفیت آهنگ ها و میکس و مستر بالای آلبوم هم از نکات قابل توجه بود.

بررسی از با تعدادی از آلبوم های رپ فارسی :

24 ساعت در برابر همیشگی :
24ساعت و همیشگی هردو از بهترین و قوی ترین آلبوم های رپ فارسی هستند ، در هردو آلبوم پختگی متن کار(lyrics) رو به وضوح شاهد هستیم که هر دو رپر سبک خاص خودشونو در قافیه بازی و چیدمان کلمات دارند . در 24ساعت تمرکز اصلی بهرام روی مسائل سیاسی و اجتماعی بود در حالی که عرفان در همیشگی بیشتر به زندگی شخصی خودش و شرایط حاکم بر کارش می پردازه ، در هردو آلبوم شاهد بیت ها و آهنگ سازی های قوی هستیم.

جنگل آسفالت :
جنگل آسفالت هم یکی دیگر از آلبوم های جاودانه ی رپ فارس هستش که در اون تمرکز اصلی روی مسائل اجتماعی است .در مقایسه با همیشگی از نظر متن کار میشه گفت که تقریباً در یک سطح هستند(در برخی از ترک های جنگل آسفالت شاهد برتری این آلبوم هستیم ) ، با توجه به قدیمی بودن آلبوم جنگل آسفالت و امکانات محدود در داخل ایران شاهد برتری "همیشگی" از نظر کیفیت صدا برداری و میکس هستیم .

گربه مرده :
گربه مرده عنوان آلبوم جدید امزیپر رپر کهنه کار کشورمونه که به تازگی پخش شده ، این آلبوم از نظر معنای متن کار در سطح قابل قبولی قرار داره اما سبک خاص امزیر (هم قافیه نبودن اکثر بیت ها ) باعث شده که این آلبوم در برابر همیشگی کم بیاره و عقب بمونه ،آهنگ سازی و بیت های این آلبوم هم به نسبت همیشگی ضعیف تر بوده و جای کار داره !

مسیر هرز :
مسیر هرز،آلبوم علیرضا حاکم ، رپر با استعداد کشورمون که چندی پیش از سایت ها پخش شد بیشتر تمرکز روی موضوعات گنگ و اجتماعی داره و از نظم خوبی برخورداره اما در مقایسه با همیشگی چه از نظر متن کار چه از نظر کیفیت میکس و مستر ضعیف تر محسوب میشه .

Illusion:
Illusion عنوان آلبوم شاهین نجفی هستش که از نظر محتوا بیشتر روی مسائل سیاسی-اجتماعی ، دفاع از حقوق زنان و کودکان تمرکز داره ،از نظر معنایی متن کار بسیار غنی بوده و در سطح بالایی قرار داره، در مقایسه با همیشگی از لحاظ فنی کمی در رده ی پایین تری قرار داره که باز هم به سبک شاهین نجفی در چیدمان کلمات و قافیه ها برمیگرده . از لحاظ بیت و آهنگ سازی( با وجود قوی بودن بیت های این آلبوم) باز هم برتری با همیشگیــست .

از خانه تا گور :
آلبوم بعدی که همیشگی باهاش مقایسه میشه از خانه تا گور هستش که در واقع تجربه ی اول عرفان تو آلبوم جمع کردن بود .
قطعا کسانی که از خانه تا گور رو با همیشگی مقایسه میکنند شاهد پیشرفت زیاد عرفان یا بهتر بگم پایدار شدن هستند .البته این به معنای وجود ضعف از خانه تا گور نبوده و نیستخیلی از ترکهای این آلبوم ترکهای ماندگاری شدن و یک تعداد معدود ترکها که استقبال کمتری ازشون شد ناشی از کم تجربگی عرفان بوده که در همیشگی توانسته این نواقص رو برطرف کندتا جایی که در مقایسه با آلبوم های دیگه ی رپ برتری قابل توجهش رو به رخ بکشد .
-عرفان در آلبوم اولش(از خانه تا گور) از نظر تکست نویسی و رسوندن مفهوم کار خیلی خوب عمل کرده و تو همیشگی شاهد تکامل عرفان تو این قسمت هستیم.
-از نظر بیت و میکس و مسترینگ هم امیر A-Plus بعد از آلبوم از خانه تا گور نوآوری های بیشتری تو کاراش ایجاد کرده و سعی کرده نوآوری های جدیدی رو ارائه بده که اینها همه شامل حال همیشگی شدند تا باز همیشگی نشون دهنده تکامل پایدار در این البوم باشد.

سرزمین مادری :
سرزمین مادری عنوان آلبوم سیاسی-اجتماعی مهدار هستش که در سال گذشته عرضه شد . این آلبوم از نظر قوی بودن مفهوم متن کار و هارمونی لغات در اشعار در سطح قابل قبولی قرار داشته و قابل قیاس با همیشگی می باشد ، اما همچنان برتری همیشگی از نظر بیت و مسترینگ قوی ترک ها محسوس است (اما این بدان معنا نیست که آهنگ سازی آلبوم سرزمین مادری ضعیف بوده است)

جهنم ساکت :
جهنم ساکت یکی از آلبوم های قدیمی و قوی رپ فارسی است که متعلق به رضا پیشرواست .رضا پیشرو که از رپرهای قدیمی و قوی رپ فارس هستش در این آلبوم از لحاظ متن کار خوش درخشیده و باعث شده بعد از این مدت به نسبت طولانی باز هم قابل قیاس با آلبوم های برتر رپ فارس باشد ، اما همانطور که در بررسی جنگل آسفالت هم عرض کردیم با توجه به قدیمی بودن آلبوم و کمبود کیفیت و امکانات رکورد در گذشته کفه ی ترازو از این نظر به سمت همیشگی سنگینی میکند .

بررسی کمی آلبوم همیشگی با سایر آلبوم ها :
بعد از بررسی کیفی به بررسی کمی آلبوم همیشگی با سایر آلبوم های رپ فارس میرسیم .لازم به تذکر میدونیم که چند نکته را قبل مقایسه کمی اعلام کنیم ، ابتدا اینکه آلبوم ها از 3 نظر با یکدیگر مقایسه شده به تک تک آن ها نمره داده شده و سپس نتیجه را به صورت آماری به شکل نمودار به نمایش گذاشتیم .

مقایسه ی آلبوم ها از نظر مفهوم و پیوستگی متن آهنگ ها :



مقایسه ی آلبوم ها از نظر هارمونی چیدمان لغات و موزونی اشعار :



بررسی آلبوم ها از نظر کیفیت ووکال ، آهنگ سازی و مسترینگ :



بررسی آهنگهای آلبوم به اختصار :
اینترو: اینتروی آلبوم بیت زیبایی داره و باعث شده شنونده با شنیدنش مشتاق شنیدن بقیه آهنگها شه،تکستش گیرا و واضحه،زیباست،فقط آخر ورس سریع تموم میشه که اگه نمیشد بهتر بود(تصویر صافتر هر شیشه ای/تفسیر در هر زمینه ای و آلبوم همیشگی/کاغذ کاربن همیشگی) از ابیاتی هستند که برای شروع آلبوم مناسب به کار برده شدند .

همیشگی: بیت همیشگی نسبتا قدرت خوبی داره ملودیش گیراست،از آهنگهای زیبای آلبوم هستش که استایل عرفان توش خیلی خوبه صدا رو بیت سواره و شنونده متوجه منظور خواننده میشه، کروسش نسبت به ورسها ضعیفه که اگر با شعر بهتری می بود کلا جذابیت آهنگ رو بالا میبرد(تنها از یک بیت شعر استفاده شده، آخر ورس دو کمی از قدرت استایل عرفان خارج میشه(دو بیت آخر) حس آهنگ در کل خوب بیان میشه تکست ورسها نیز تقریبا گیرا و واضحه فقط ورس 3 چند مصرع ابهام داره و همچنین آخر ورس دو نیز جالب به نظر نمیرسه، نکته ای که هست اگر میکس زیاد صورت نمیگرفت بهتر بود مخصوصا رو کروس البته این بستگی به پسند هر شخص داره و اما نکته آخر هم اینکه اگر سعی میشد کل آهنگ به جای 3 ورس در 2 ورس اجرا میشد که هم گیراییش بالاتر میرفت و حالت خسته کنندگی اصلا نداشت بهتر میشد .

تصمیم: آهنگ حماسی بسیار زیبایی هست که میشه گفت زیباترین آهنگ آلبوم هم میتونه باشه صدا و استایل عرفان کاملا رو بیت سواره همچنین خشایار نیز بهترین اجراش رو واسه این آهنگ گذاشته،همچنین تکست کار خیلی زیبا نوشته شده هر 3 ورس مفهوم کاملی رو بیان میکنه فقط در ورس 1 بیت سوم کلمات خوبی استفاده نشده و ورس 2 قسمت(تلاش فهماندن به شما مثله اینکه حیفه)خوب بیان نمیشه نکته بسیار مثبت این آهنگ حس بسیار زیبایی هست که خواننده ها بهش دادن و اون نامفهمومی تکست که ممکنه برای شنونده عادی پیش بیاد با نوع اجرای زیبا برطرف میشه در کل از آهنگهایی هست که به توده مردم نفوذ کرد .

شستم اشکامو: بیت نسبتا قوی نداره کمی سمپلهاش کمه ولی ملودی جالبی داره و با موضوع هماهنگه، نوع اجرای اول ورس 1 جالب نیس اما وسطهای ورس خوب میشه، کروس زیبا اجرا شده در دو قسمت که جالب شده،ورس دو اجراش از اولی بهتره قسمت سرکش از جذابیت افت میکنه میکسی که رو صداش صورت گرفته جالب نیس کلمات واضح بیان نمیشه و اما تکست ورس 1 مفهوم زیبا و عالی داره اما قافیه هاش زیاد مناسب نیس ولی ورس دو هم مفهموش جالبه هم قافیه هاش زیباست اما تکست سرکش باز گیراییش از قسمت عرفان کمه .

راه من: آهنگ راه من که قبلا هم ویدئو آهنگش پخش شده بود از آهنگهای زیبای آلبوم هست از لحاظ آهنگسازی شروع سر ضرب مناسب نیست و حرف حدیث های زیادی داشت که وارد حاشیه نمیشیم،عرفان این آهنگ رو در سبک سیاق جدیدی درست کرده اجراهای متفاوتی داره و همچنین تنوع در اجرای کروس کار رو زیبا کرده،اگر اول "ورس 1" افکت کمتری رو صدای عرفان میشد جذابیت بالاتری داشت(البته خیلی از افراد نیز موافق این نوع میکس بودن اما در نظر سنجیهایی که کردیم اکثرا نظر داشتن که میکس زیادی رو صدا هست)اجرای ورسها توسط عرفان بی نقص بود همچنین اجرای خشایار در استایل جدید زیبا بود،عوض کردن لحن صدا حرفه ای بود،کروس کار در اوج نیست و نوعی مشکله همچنین تکست کروس قوی نیست اما معنی ورسها گیرا بود .

فرار از فردا: جز آهنگهایی هست که مورد پسند خیلی ها قرار گرفت و ریتم آروم و تکست فلسفیش آرامش رو به شنونده القا میکنه ،استایل شروع ورس مناسبه و با بیت کار کاملا هماهنگه تقریبا هر 3 ورس در یک رده اجرا شده فقط ابتدای شروع ورس و بیت کمی بدون مقدمه هستش همچنین استایل اجرایی کروس جالبه اما کیفیتش از ورس کمتر بود صدای خوده خواننده جوره دیگه ای تغییر میکرد زیباتر میشد توجه داشته باشیم که تکست کروس هماهنگ با ملودی گفته شده و نکته مثبت خوبیه همچنین بعضی قافیه های ورس مثلا(همون رمزی که میره زیر تاج سلیمان // فکر کن چن نفرن الان صاحب دنیا و تا آخر ورس) از هماهنگی خارج میشه، معنی آهنگ هم مفهومیه که به نظرم جالبه چون کلمات زیبایی به کار برده اما به گوش افرادی که زیاد آشنایی با رپ ندارن مفهومی در نمیاد این رو هم باید عنوان کرد که بیت کار کمی حس میشه خالیه اما ملودی مناسبی داره .

نخواستم: از آهنگهایی هست که با ملودی قشنگی شروع میشه نحوه اجرای اولیه خیلی خوبه و تا پایان ورس ادامه داره اینطوری بیان کنم که ورس اول هم به صورت فست اجرا میشه هم به صورت آروم(هر دو قسمت جذاب اجرا شده) از معنی تکست درمیابیم که کار لاو هست اما چرا این نوع ریتم و بیت برای این کار انتخاب شده جای تعجب شده اگه ورس رو به 3 قسمت از نظر قافیه تقسیم کنیم قسمت دوم چرخش زیادی نسبت به قافیه های قسمت اول داره،کروس خیلی متنوعی داره که امیر فرجام اجرا میکنه و رو بیت سواره و جذابیت کل آهنگ رو بیشتر کرده،بعد از کروس اول نیز مروارید اجرا میکنه که با صدای خوبش راه رو برای بقیه آهنگ هموار میکنه،ورس2 نیز عرفان در دو استایل اجرا میکنه که قسمت دوم زیاد مناسب نیس و حس آهنگ رو میندازه،مفهوم آهنگ هم در رده احساسی باید بگنجانیم اما کلا اگه نخواهیم به معنی توجه کنیم چیزی غیر از این نشون میده که به نظرم مناسب نیست،اضافه کنم مسترینگ کار خیلی خوب بود .

دام: آهنگ دام از آهنگهای سطح متوسط آلبوم هست بیتش کمی خالی از VST و سمپل هست اما پیانوی زیبایی توش بکار رفته، که شروعش رو میتونم بگم عرفان رپ اجرا نمیکنه و نوعی r&b اجرا میکنه میشه گفت سبک جدیدی اجرا میکنه و کلا فقط در یک قسمت رپ اجرا میکنه،ورس یک اجرای متوسطی داره و معنی واضحی در بر داره همچنین کلمات خیلی زیبایی به کار برده شده هر کسی اینو برداشت میکنه که آهنگ دیس لاو هست اما بعد به طور غیر مستقیم اشاراتی به مشکلات اجتماعی داره(در قالب احساسی مشکلات اجتماع بیان شده)بعد از ورس اجرای نونا هستش که اجراش خوبه و اوج آهنگ رو تو کروس درست میرسونه،ورس2 خوب شروع میشه،جذابه،پس از یک بیت قسمت رپ شروع میشه که اجراش روی بیت هماهنگه و دارای قافیه های یکدست و مناسبه اما کمی معنیش نامفهومه که نوعی مشکل هست،در ادامه هم همانند ورس 1 اجرا میشه اما مشترک که قشنگتر شده صدای نونا آهنگ رو زیبا کرده اما میکس بی رویه زیاد به نظر میرسه .

صحنه: صحنه از آهنگهایی هست که تکستش جالب توجهه به همراه بیت مناسب و اجرای تقریبا فست خاصش کرده،شروع آهنگ زیاد مناسب نیست یعنی صدای خواننده گیرایی خاصی نداره اما شروع ورس حرفه ای هست و استایل خیلی زیبایی داره میشه گفت مشکلی نداره اما باز به کروس که میرسه آهنگ از اوج میفته دو ورس دیگه هم همانند ورس اول اجرا میشه،و همون فاکتورهای مثبت رو داراست،اما معنی ورسها مفهومیه کمی هم گنگه اینطور بیان کنم عرفان علاقه خاصی به گفتن شعرهایی داره که ادراک بالایی میخواد اما اگه توجه کنیم میبینیم که خواننده از مسئولیت و اینکه چقدر این هنر ارزشمنده میگه و به نظرم جز آهنگایی هست که موضوع خوبی داره در آخر آهنگ هم سیاوش باز اجرا میکنه که به مراتب از کروس بهتره همچنین معنی کروس مناسبه .

دور دنیا: این آهنگ هم از آهنگهایی هست که عرفان در سبک جدیدی اجرا کرده ابتدا کروس اجرا میشه توسط عرفان،اینبار میکسه خوبی رو صدا صورت گرفته و کروس گیرایی شده اجرای ورس 1 خیلی قشنگه و به صورت سرعت معمولی داره صدا رو بیت نشسته با تغییر ریتم محسوس بیت اجرا زیباتر هم شده کروس 2 با همان تکست اجرا میشه که به نظرم بهتر قبلیشه،قافیه های اولیه ورس 2 از اولی بهتره اما در آخرش خوب نیست همچنین کلمات نیز واضح بیان نمیشه(بیت 4)،ورس 3 نیز قافیه بازی زیبایی داره همچنین مفهمش واضحتره،کروس نیز معمولی اجرا شده(در حد متوسط)بعد از کروس 2 و 3 قسمتهایی هست امیر فرجام اجرا میکنه که بهتر از کروس اجرا میکنه اما قسمتی که قبل کروس 3 هست افکت روش زیاده!،معنی این آهنگ جز آهنگهایی باید حساب کنیم که مفهوم واضحی دارند اما نوع تکست که احساسیه با بیت کار و ملودی هماهنگیه خاصی نداره و اینکه تعداد ابیات ورسها فرق داره زیبا کرده آهنگ رو .

باید: میتونم بگم آهنگیه که سطحش از بقیه آهنگهای آلبوم کمی کمتره، بیت این کار زیاد به دل نمیشینه و به طور یکنواختی سمپل هاش تکرار میشه،این آهنگ توسط عرفان و خشایار اجرا شده،ورس عرفان و خشایار در یک سطحه ،ورس سرکش پایینتره از لحاظ کیفی، صدا و استایل عرفان خوبه و بسیار واضح اجرا میکنه اما بیت روش تاثیر گذاشته و اون کیفیتش نمایان نمیشه همچنین تکست قافیه هاش مثل بقیه آهنگهای خوب آلبوم نیست(6 بیت اول) ورس خشایار هیجان بیشتری داره قدرت اجرا خیلی خوبه اما این ورس نیز قافیه های محکمی نداره همچنین بعضی جاها بیت بر اجرا تاثیر مستقیم میذاره ...کروس کار هم اصلا نه جذابیت داره نه کیفیت و آهنگ رو به اوج نمیرسونه در کل از لحاظ آهنگسازی و کروس و مفهوم از بقیه آهنگها عقبتره .


چهار دست پا: تنها آهنگی هست که در موضوع پارتی اجرا شده و میشه گفت از بهترین های آلبوم هست ملودی آهنگ متناسب با موضوعه اما ضربش واسه این کار پایینه و خوب شروع میشه ورس 1 از لحاظ اجرا مشکل خاصی نداره همچنین عرفان با صدای خش داری خونده که آخر ورس رو زیبا کرده تنها نکته ای که هست اینه که آخر بعضی ابیات واضح بیان نمیشه و قافیه هاش مفهوم نیست(ابیات1 تا3) همچنین در این ورس قافیه های یکسانی داره که نکته مثبتیه،ورس خشایار هم در سطح مناسبیه و میتونم بگم خیلی زیبا بیان شده از ورسهای تک خشایار تو آلبومه ،قافیه های یکدستی داره کلمات رو بیت هماهنگ هستند فقط مفهوم شعریش از ورس قبل کمتره(نوع جمله بندی) ورس 3 مشترک اجرا میشه که جذابترین ورسه همچنین که آخر ورس نیز نوع اجرا توسط خشایار عوض میشه،کروس نیز از لحاظ کیفی از ورسها کمتره افکت هاش زیاده اگه جوره دیگه ای اجرا میشد خیلی زیباتر میشد در کل این آهنگ به خاطر قافیه های یکدستش جذابیت خاصی داره در ضمن آهنگهای پارتی عموما از لحاظ معنی چیزه خاصی ندارن .

از ماست که برماست: جز آهنگهای گنگ فان هست،ضرب ملودی زیاد قوی نیست،اجرای عرفان در ورس 1 خوبه اما میکسی که روی صداش کرده(قسمت اول ورس) قشنگ کرده آهنگ رو ، استایل ورس و کروس شکل همه و فقط به خاطر تغییر ریتم میفهمیم کروس یا ورس هست،همچنین اول ورس دوم رو عرفان جالب خونده (به طور مثال یک بیت میخونه یک بیت جواب میده) قسمت(انا بلله علیهم آرزوست/انا لله علیه راجعون) رو اگه یکبار اجرا میکرد بهتر بود اینکه دو بار گفته شده صرفا به خاطر رسوندن ورس به کروس بوده و اگر هدف آهنگ فان بوده فقط ورس اول فان بوده اینو میشه از تکستش فهمید .


نفرت: آهنگ نفرت که ریتم فانی داره بهمراهی ریویل خونده شده، بیت به خاطر ضربش در کروس حس آهنگ رو میگیره نوع سمپلی که برای خنده ها استفاده شده به گوش خیلی ها خوش نمیاد و به نظر خیلیا آزار دهنده هست اما از بیت که بگذریم نوع اجرای عرفان فوق العادست و میشه قدرت رپ خوندن عرفان رو دریابیم در ابتدا به صورت زیبایی شروع میشه و در ادامه کم کم بر سرعت اجرا افزوده میشه کلمات رو کاملا در یک رده و آواها با هم برابرند همچنین به صورت حرفه ای رو بیت میشینه در ضمن معنی کلمات هم در سطحی هست که هر شنونده ای میفهمه فقط چند جا در ورس بعضی کلمات رو تکرار میکنه،اگه کلمه ی جدیدی به کار میبرد بهتر بود مثلا(شب بشه روز روز بشه شب باز یا تشنه پول پول) اجرای مهرک هم همیشه خاص بوده(کلا رویل آهنگ هاش رو در یک سطح اجرا میکنه) و اما نکات منفیه کار این هست که به قسمت بین دو ورس که بشه اسمشو کروس گذاشت میرسیم آهنگ از سرعت و جذابیت میفته و شنونده رو تحت تاثیر میذاره همچنین صداهای اضافی و میکسی که روشون انجام گرفته جالب نیست(نوع کلماتی که بیان میشه اصلا واضح نیست)

دوباره: از آهنگهای بسیار زیبای آلبوم هست که قبلا نیز منتشر شده بود، بیت آهنگ خیلی زیبا ساخته شده همچنین سمپل ها و VST ها مناسبی بکار رفته عرفان آهنگ رو با همکاری مروارید اجرا کرده ، باید اشاره کرد که وقتی این آهنگ پخش شد خیلی سر و صدا به پا کرد و حتی بسیاری از مردم عادی نیز مورد پسندشون واقع شد،کروس که بوسیله مروارید اجرا شده و کاملا اوج آهنگ رو رعایت میکنه همچنین تکستی که اجرا میکنه قافیه های خوبی داره حس اجرای عرفان خیلی مناسبه و همچنین قافیه های بکار رفته حرفه ای و کاملا یکسان هست و کاملا رو بیت هماهنگه تنها ایرادی که میشه بهش گرفت اینه که مفهوم گیرایی نداره یعنی شنونده نمیتونه دقیق معلوم کنه موضوع آهنگ چیه،میشه آهنگ رو در رده آهنگهای احساسی-فلسفی قرار داد .

داستان من: آهنگ متنوعیه اول عنوان کنم اینترو کار ضعیفه ، اصولا اینترو رو برای معرفی آهنگ بیان میکنند این اصلا موضوع آهنگ رو نمیرسونه، اجرای عرفان در این آهنگ اصلا خارج نمیشه و نکته بارزیه،در این قسمت بعصی کلمات بکار برده شده به جای زیباتر کردن آهنگ از زیبایی انداخته به طور مثال(ابیات 2 ،3و5) و اما ورس دوم بیشتر روش کار شده یعنی قافیه های یکسان تری داره همچنان که استایل قبلی حفظ شده، ورس سوم که تغییر ملودی زیادی داریم حرکت نوینیه که عرفان قسمتهایی از آهنگهای قبلیشو رو به بیت اضافه کرده و اجرا میکنه نکته منفی که وجود داره اینه که ورس 3 از لحاظ مفهوم ارتباط کمی به 2تای قبلی داره،کروس نیز که توسط نونا اجرا در حد معمولیه دارای دو قسمته،قسمت اول جذابه اما دوم به نظرم فقط برای پر کردن کروس بوده معنای قویی نداره و فقط با آوای مناسب پر شده .

اوتروی آلبوم: آهنگ پایانی آلبوم هست،زیبا اجرا شده هم از لحاظ دکلمه هایی که بیان میکنه هم از لحاظ تکستی که اجرا میکنه میتونم بگم قشنگترین جملات رو تو اینترو بیان میکنه و نمره کامل رو از لحاظ معنایی میگیره،عرفان هم پیام حماسی خودشو میده و هم حرف هاش میتونه برای بقیه خواننده ها الگو قرار بگیره  .

بررسی فنی آلبوم :
بیت های این آلبوم با سمپل ساخته شده اما تو بعضی ترک ها مثل (نخواستم) پیانو و دوباره (گیتار) از ساز زنده استفاده شده,آهنگساز تو ساختن آهنگهای این آلبوم سعی کرده بطور کامل سبک بیت سازی غربی رو پیشه بگیره اینو میشه از سمپل هایی که واسه زدن ملودی اصلی کار انتخاب کرده تشخیص داد و مشخص هست که ریز کاریهای زیادی واسه ملودی اصلی کار کرده اما خب اگه توجه کنید آهنگساز صدای ملودی اصلی بیت ها رو خیلی پایین آورده و بیشتر درام هست که به گوش میرسه که بنظر من میتونست صدای ملودی اصلی بیت ها رو کمی بالاتر ببره تا بیت خشک و لخت بنظر نیاد از نکات قوت این بیت ها میشه به استفاده به جا صداهای نوفه اشاره کرد مثل ترک باید قسمت سی دی تو انداختی سینک...... و یا ترک های از ماست که بر ماست و نفرت . در کل میشه نتیجه گرفت که از نظر چیدمان ملودی ها , درام ها و کیفیت خروجی صداها ما یه آلبوم هیپ هاپ واقعی رو از نظر بیت سازی گوش کردیم. تو این آلبوم بنظر من آهنگساز و آرتیست یه کار به یادماندنی کردن که اونم آهنگ دام هست که آهنگ به یادماندی سیاوش شمس و روی ضرب هیپ هاپ آوردن که واقعآ این کار هم ایده جالبی داشه و هم یه تنظیم حرفه ای داشته, خب از نظر استایل خوندن میشه گفت که عرفان سبک های متفاوتی رو اجرا کرده تو این آلبوم مثلا ترک راه من رو رگی کار کرده که شنونده رو یاد ترک های (Sean Paul) میندازه یا ترک صحنه رو با فسه صدا خونده که باعث شده کار احساس بیشتری منتقل کنه عرفان تو این آلبوم چند خواننده میهمان هم داشت که از نظر قدرت کار خشایار ؛ مروارید ؛ رویل تونستن که خودشونو به سطح این آلبوم بکشونن که به نظرمن انتخاب های دیگه عرفان زیاد جالب نبود مثلا نونا تو ترک داستان من اصلا نتونسته بود به آهنگ احساس بده و حس منتقل کنه یا امیر فرجام که یه پاپ خون هست تو ترک نخواستم صداش به ضرب تیون رو کار سینک شده بود. از نظر میکس و مستر و کیفیت ووکال های این آلبوم باید بگم که سطح نسبتا خوب ( اما نه در سطح 2 سال انتظار ) بود تو اکثر آهنگها صداها رو تیون کرده بودن و یا بصورت حرفه ای واسه صداها فاصله ساختن با نرم افزار اما فقط تو یه ترک فکر کنم اشتباهی پیش امده آهنگ دوباره عرفان و مروارید خروجی پایین تری نسبت تمامی ترک ها داشت که شاید این ترک رو جای دیگه رکورد گرفتن و یا تو مستر نهایی کار اشتباهی پیش امده .

بررسی کلی:
در ابتدا باید عرض کنم باید از عرفان به خاطر اینهمه تلاشی که برای جهانی کردن این سبک انجام میده تشکر کنیم و اگر نکته ای بیان کردیم با توجه به نظر شنوندگان و مخاطبان آلبوم نیز بوده .
آهنگسازی این آلبوم به عهده امیر ای پلاس بوده و حالا اونو باید به عنوان یکی از حرفه ای های آهنگسازی تو رپ دونست اما کلا آهنگسازی آلبوم در سطح 2 سال انتظار نبود،درسته عرفان سبک جدیدی رو با این نوع آهنگسازی ایجاد کرده اما در خیلی از آهنگها خالی بودن آهنگ و ملودی های نامناسب حس میشه استفاده کمتر از سمپلها و VST های مناسب از کیفیت آهنگسازی آلبوم کم کرده شاید اگر آهنگسازانی دیگر همکاری میکردند سطح آهنگسازی آلبوم بالاتر میرفت .

تکست های این آلبوم اکثرا به صورتی گفته شده که نیاز به ادراک بالایی داره،کلا عرفان نحوه تکست گفتنش اینطوره که قافیه های فوق العاده ای مینویسه اما مفهمومش به راحتی گیرا نیست .
یکی از نکات زیبای این آلبوم قافیه های زیبا و بی مثالش هست میشه گفت عرفان متخصص گفتن قافیه بازی و نوشتن قافیه های یکسان و یکدسته،اما اغلب آهنگ های آلبوم دارای مفهوم سختی هستند همین هم میشه یکی از دلایلی عنوان کرد که از 18 آهنگ 2 یا 3 آهنگ به توده مردم فقط نفوذ میکنه . البته بعضی جاها هم اشتباهاتی شده مثل " تکست و من زدم " !!!!!!
اجرای عرفان در اکثر آهنگها خیلی خوبه اما خیلی جاها نیز خسته کننده میشه اکثر آهنگهای آلبوم بالای 4 دقیقه وبالای 2 ورس هست که اصرار بر طولانی بودن آهنگها رو باید جویا شد .
اما این به معنای اجرای ضعیف نیست چون عرفان ثابت کرد هر نوع استایلی رو میتونه اجرا کنه نشون داده روی اجرا مسلطه به خوبی اوج میگیره و فرود میاد و حس رو به شنونده منتقل میکنه
نکته ای که هست اینه که در چند آهنگ اوج کار در کروس نمایان نشد یعنی غالبا ورسها اوج بیشتری نسبت به کروسها داشتند که خودش یک نوع نقیضه هست .
میکس و مستر آهنگها نیز در حد انتظار نبود بعضی جاها افکتهای زیادی روی صداها بود شاید اگر اصل صدا شنیده میشد زیباتر میشد نکته بعدی اینکه اگر عرفان سعی میکرد به جای 18 آهنگ ،9 آهنگ اجرا میکرد و وقتی که واسه این 18 آهنگ شد برای 9 آهنگ صرف میشد هم قدرت آلبوم بالا میرفت و هم جذابیت کل آلبوم چند برابر میشد نکته مثبت دیگه اینکه اعضای پایدار غالبا خیلی حرفه ای اجرا کردند و نشان از پشتکار عرفان در جذب نخبه های خارج از ایرانه در پایان عرض کنم اگر هر یک از رپ کن های کشورمون سعی کنند با سبکها و اندیشه های جدیدشون بیشتر رپ رو به جهان عرضه کنند پله های ترقی برای این سبک زودتر طی میشه
در آخر هم بگم اگر عرفان رو فاکتورهای بالا زیاد تمرکز میکرد آهنگهای آلبوم فراگیری بیشتری رو شنوندگان داشت اما باید یک خسته نباشید اساسی به عرفان بگیم واسه کار تلاش بی وقفش رو این آلبوم که آهنگهایی رو ارائه داد که هنوز خیلی از رپ کن های بزرگ اینطوری ارائه نمیدن
.

بهترین آهنگ آلبوم طی نظر سنجیهایی که کردیم بین شنونده ها اکثرا آهنگهای چهار دست و پا،تصمیم،همیشگی،دوباره و فرار از فردا انتخاب کرده بودن اما از لحاظ آنالیزی به صورت زیر تقسیم شده :
1-تصمیم استایل:9.2 تکست:8.5 کروس:9 مفهوم عامیانه:8 بیت:8.6

2-دوباره استایل: 8.5 تکست از لحاظ مفهومی:7 تکست از لحاظ قواعد:8.3 کروس:8.8 بیت:8.5

3-راه من استایل: 8.2 تکست از لحاظ مفهومی:7.5 تکست از لحاظ قواعد:8.2روس:7 بیت:8

4-همیشگی استایل:8.3 تکست از لحاظ مفهومی:7.3 تکست از لحاظ قواعد:8 کروس:7.2 بیت:8.1

5-فرار از فردا استایل:8.5 تکست از لحاظ مفهومی:7 تکست از لحاظ قواعد:8 کروس:7.2 بیت:8

6-چهار دست وپا استایل: 8.2 تکست از لحاظ مفهومی:6 تکست از لحاظ قواعد:8 کروس:7 بیت:7.7

7-دور دنیا :استایل:8.2  تکست از لحاظ مفهومی:7.3 تکست از لحاظ قواعد:7.6 کروس:7 بیت: 8.8

8-نخواستم استایل: 8 تکست از لحاظ مفهومی:7 تکست از لحاظ قواعد:7.6 کروس:8 بیت:7.3

9-داستان من استایل:8.5 تکست از لحاظ مفهومی:7.2 تکست از لحاظ قواعد:7.7 کروس:8 بیت:7.1

10-صحنه استایل: 7.9تکست از لحاظ مفهومی:7ست از لحاظ قواعد:7.5 کروس: 6.8 بیت: 7.5

11-شستم اشکامو : استایل:7.9 تکست از لحاظ مفهومی:7 تکست از لحاظ قواعد:7.5 کروس:8 بیت:8.2

12-نفرت: استایل:8.8 تکست از لحاظ مفهومی:7 تکست از لحاظ قواعد رپ:7 کروس 4 بیت:6.5

13-از ماست که بر ماست: استایل:7.7 تکست از لحاظ مفهومی:6.7 تکست از لحاظ قواعد:7.2 کروس:7 بیت:7.7

14-دام : استایل:7 تکست از لحاظ مفهومی:7.3 تکست از لحاظ قواعد:7.8 کروس:8 بیت:9

15-باید : استایل: 7.3تکست از لحاظ مفهومی:7.2 تکست از لحاظ قواعد:7.4 کروس:5 بیت:6.2  


تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

مقدمه و بررسی آهنگ ها به اختصار و بررسی کلی  از Parsa & Barsam (علیرضا & علیرضا)
بررسی کمی و کیفی از Netbaz با تشکر از Firebird ( جاوید & سامان )
نقد فنی از beatmusic (مجید شفیعی)
بررسی سیر داستانی و فروش آلبوم از Arya_gharbal (آریا)
تهیه کاور و گرافیک از MK (محمد)
تنظیم و ویرایش و بازنگری نهایی از M4$0u5 (مسعود)


اسامی تیم به ترتیب الفبای انگلیسی به شرح زیر می باشد :

Ali ( آریانا )
arminmom(آرمین)
Arya_gharbal(آریا)
Barsam (علیرضا)
beatmusic(مجید)
M4$0u5(مسعود)
MK (محمد)
Netbaz(جاوید)
Parsa (علیرضا)
tf2000(حمید)
 
اتحاد تا جهانی شدن رپ فارس
متحدین
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان به خانواده پایدار خوش امدید و آدرس paydarfamily.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 2420
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1